Komunikacja Miejska w Głogowie kiedyś i teraz…

Komunikacja Miejska swą działalność na terenie miasta Głogowa rozpoczęła 21 kwietnia 1974 roku mając pięć autobusów marki Jelcz, obsługując dwie linie łączące dworzec PKP z ulicą Spadzistą i ul. Legnicką. Firma była wtedy oddziałem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Zielonej Górze.

Stare autobusy marki Jelcz przed dworcem kolejowym

W rok po rozpoczęciu działalności w Głogowie zajezdnię Komunikacji przejęło Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Legnicy, a to za sprawą zmiany podziału administracyjnego kraju i przejścia Głogowa do województwa legnickiego. Wówczas zajezdnia znajdowała się przy ul. Słowiańskiej.

Na tle miasta zajezdnia przy ul. Słowiańskiej.

Firma miała wtedy siedem autobusów i dwa mikrobusy, a liczba tras komunikacyjnych została podwojona. Rozwój głogowskiej Komunikacji Miejskiej przypada na lata 1975 – 1986 W tym okresie aż sześciokrotnie zwiększyła się liczba autobusów obsługujących trasy w mieście oraz liczba pasażerów korzystających z usług komunikacji miejskiej. W 1986 roku firma miała już 41 autobusów. Rok wcześniej Komunikacja zmieniła siedzibę i przeniosła się do nowo wybudowanej bazy przy ul. Rudnowskiej 30.

Budynek dyspozytorni przy ul. Rudnowskiej /Transportowej. Jednorazowe i miesięczne bilety papierowe.

 Budynki zaplecza zajezdni przy ul. Rudnowskiej / Transportowej – Myjnia , Garaże , Stacja paliw

 Likwidacja przedsiębiorstwa państwowego jakim było WPK w Legnicy oraz skomunalizowanie części tego przedsiębiorstwa w ramach Oddziału w Głogowie dało w wyniku dalszych przekształceń organizacyjno-prawnych możliwość powołania Spółki z o.o., która w kwietniu 1995r. zaczęła działać jako samodzielny podmiot gospodarczy ze 100% udziałem Gminy Miejskiej Głogów.

W dniu 2 września 2013 r. w siedzibie Komunikacji Miejskiej w Głogowie podpisano umowę na budowę nowej zajezdni autobusowej. Powstanie nowej bazy nie byłoby możliwe bez wsparcia Władz Gminy Miejskiej Głogów, które zapewniły jej finansowanie. Przedsięwzięcie współfinansowanie było również  ze środków pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Inwestycja realizowana była przez Komunikację Miejską Sp. z o.o. w Głogowie na podstawie dokumentacji projektowej opracowanej przez AGP Sp. z o.o. z Wrocławia. Wykonawcą robót budowlanych była Skanska S.A. z Warszawy. Inżynierem kontraktu było Przedsiębiorstwo Usług Inwestycyjnych i Projektowych Inwestor Sp. z o.o. z Głogowa.

Nowa zajezdnia oddana do użytku w 2015 roku prezentuje się okazale. Jest bardzo funkcjonalna i spełnia wszystkie wymagania względem ekologii.

Nowa  zajezdnia przy ul. Transportowej – widok z góry

Komunikacja Miejska dokłada również wszelkich starań, aby stać się firmą przyjazną dla osób niepełnosprawnych i środowiska. Dlatego od 1996 sukcesywnie zakupywane są autobusy o obniżonej podłodze, mające na celu ułatwienie dostępu osobom na wózkach inwalidzkich do korzystania ze środków transportowych. Mając na uwadze skalę zagrożeń i uciążliwości wynikających z emisji szkodliwych dla środowiska gazów, pyłów i odpadów - Komunikacja Miejska podejmuje także realizację proekologicznej polityki taborowej, przede wszystkim poprzez wymianę starego taboru autobusowego na nowy z silnikami spełniającymi europejskie standardy emisji spalin. 

Stary tabor KM - pojazdy „ Jelcz”

W latach 2016 - 2018 Komunikacja Miejska Sp. z o.o. otrzymała dofinansowanie  w projektach współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020. „ 

Ze środków pozyskanych w projekcie pn.: „Wdrażanie strategii niskoemisyjnych poprzez rozwój publicznego transportu zbiorowego w Głogowie” zakupiła:

⇒  8 sztuk fabrycznie nowych dwunastometrowych ekologicznych autobusów miejskich przeznaczonych do eksploatacji w regularnej komunikacji miejskiej, w tym 6 autobusów z silnikami Diesel  EURO VI i 2 autobusy z napędem hybrydowym .

W drugim projekcie pn.: „Zapewnienie wysokiej jakości transportu publicznego w Głogowie poprzez zakup taboru niskoemisyjnego i rozwój infrastruktury pasażerskiej wraz z systemem zarządzania ruchem miejskim” 

⇒  zakupiła 8 sztuk fabrycznie nowych dwunastometrowych ekologicznych autobusów miejskich przeznaczonych do eksploatacji w regularnej komunikacji miejskiej, w tym 6 autobusów z silnikami Diesel  EURO VI oraz 2 autobusy z napędem hybrydowym,

⇒  Wybudowała Bike&Ride składający się z dwóch wiat przystankowych i jednej wiaty rowerowej. Wiaty przystankowe przeznaczone są dla podróżujących autobusami. Wiata rowerowa przeznaczona dla podróżujących rowerami, chcących skorzystać z usług Komunikacji Miejskiej w Głogowie.

⇒  Wdrożyła ITS (Inteligentnych Systemów Transportowych) – system służy upłynnieniu ruchu drogowego wraz z uprzywilejowaniem pojazdów publicznego transportu autobusowego w mieście Głogów.

⇒  Zakupiła 5 tablic elektronicznych informacji pasażerskiej, które są zlokalizowane przy głównych przystankach.

Solaris Urbino 12 z wyposażeniem.  Tablica informacji pasażerskiej.  Wzory Głogowskiej karty miejskiej (GKM)

1 lutego 2008 wprowadzona została Głogowska Karta Miejska

W kolejnym projekcie pn.: „Zapewnienie wysokiej jakości  transportu  publicznego w Głogowie poprzez zakup autobusów niskoemisyjnych”

⇒  zakupiła 4 sztuki fabrycznie nowych dwunastometrowych ekologicznych autobusów miejskich z napędem hybrydowym.

Dzięki środkom pozyskanym przez Gminę Miejską Głogów w projekcie realizowanym w ramach programu priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny” oraz współfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)- Projekt pn. „Zielony Transport Publiczny w Gminie Miejskiej Głogów – I etap”- Komunikacja Miejska Sp. z o.o. od 2024 roku użytkuje  

⇒  5 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, 

⇒  Infrastrukturę ładowania pojazdów - 3 ładowarki wolnego ładowania oraz pantograf odwrócony.

Stan taboru autobusowego w 2025 roku to 33 pojazdy :

  • Solaris Urbino 8,6- 3 szt.
  • Solaris Urbino 12  III generacji - 7 szt.
  • Solaris U12 IV generacji- 4 szt.
  • Solaris Urbino 12 Hybrid- 4 szt.
  • Solaris Urbino 12 electric- 5 szt.
  • MAN LION'S CITY- 6 szt.
  • MAN LION'S CITY Hybrid- 2 szt.
  • SOR NB 12- 2 szt

Obecnie wszystkie autobusy są niskopodłogowe , posiadają udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i ze szczególnymi potrzebami .

Pojazdy obsługują 11 linii komunikacyjnych, których schemat można zobaczyć na stronie GŁÓWNEJ w zakładce ROZKŁAD JAZDY

Zdjęcie przedstawia 5 autobusów elektrycznych i ładowarki  przy ul. Transportowej.  Pantograf odwrócony i  trafostację przy ul. Towarowej